Fotograferen met hard zonlicht midden op de dag

Post

Fotografie nieuws / Post 177 Views

De afgelopen week was ik op vakantie in Italië (Cinque Terre, Ligurië). Aangezien ik met familie was had ik niet de mogelijkheid om alleen de vroege ochtenden en late avonden te besteden aan fotografie, waardoor ik dus te maken kreeg met de harde schaduwen midden op de dag. Ik wil je graag een paar voorbeelden geven hoe je ondanks dit harde licht toch mooie foto’s kunt maken.

Allereerst moet worden gezegd dat hard licht in lang niet alle gevallen nadelig is. Als je bijvoorbeeld te maken hebt met een compositie waarbij alles min of meer gelijk is belicht kun je ook in hard licht mooie foto’s maken. In onderstaand geval heb ik gebruik gemaakt van een polarisatiefilter om het water donkerder te maken en de kleuren nog beter te laten uitkomen:

Canon EOS 5DmkII, 28mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/400s op f/8, ISO 400

Canon EOS 5DmkII, 28mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/400s op f/8, ISO 400

Waar het harde licht vooral een negatief effect heeft is als je te maken hebt met een situatie waarbij een deel van je compositie in de schaduw ligt. Het contrastverschil tussen het door de zon belichte deel en de schaduw is soms zo groot dat de schaduw volledig zwart wordt weergegeven of de lucht volledig wit (afhankelijk waar je de belichting op instelt).

Een optie is om dan je compositie aan te passen zodat er geen schaduw meer in beeld valt:

Links vormen de rotsen op de voorgrond een groot donker vlak dat afleidt van de compositie, rechts heb ik een andere plek opgezocht om die schaduw buiten beeld te houden - Canon EOS 5DmkII, 26mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/160 op f8, ISO 100 - polarisatiefilter

Links vormen de rotsen op de voorgrond een groot donker vlak dat afleidt van de compositie, rechts heb ik een andere plek opgezocht om die schaduw buiten beeld te houden – Canon EOS 5DmkII, 26mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/160 op f8, ISO 100 – polarisatiefilter

Of je kunt op zoek gaan naar plekken waar je volledig in de schaduw werkt:

Timing! - Canon EOS 5DmkII, 24mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/15s op f/5, ISO 800

Timing! – Canon EOS 5DmkII, 24mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/15s op f/5, ISO 800

Dit helpt ook bij het fotograferen van details, in de schaduw kun je meer details zien en zijn de kleuren echter:

Als je werkt in de schaduw krijg je een zachtere belichting, misschien wel de witbalans wat warmer zetten voor een aangenamer beeld - Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/50s op f/8, ISO 400

Als je werkt in de schaduw krijg je een zachtere belichting, misschien wel de witbalans wat warmer zetten voor een aangenamer beeld – Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/50s op f/8, ISO 400

Of je kunt juist gebruik maken van de harde schaduw door het een onderdeel van je foto te maken:

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/100s op f/8, ISO 400

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/100s op f/8, ISO 400

Door om je onderwerp heen te lopen kom je vaak een hoek tegen waarin je te maken hebt met tegenlicht, waardoor je lichtranden rond je onderwerp kunt krijgen of een interessant accent aan de foto kunt toevoegen:

Tegenlicht maakt dat de vlaggen er uit springen – Canon EOS 5DmkII, 31mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/250s op f/8, ISO 400

Tegenlicht maakt dat de vlaggen er uit springen – Canon EOS 5DmkII, 31mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/250s op f/8, ISO 400

Laat je trouwens niet verleiden de foto op je LCD scherm al af te keuren. Zeker als je in RAW formaat fotografeert geeft de camera veel sneller de schaduwen volledig zwart weer, terwijl je op de computer vaak nog voldoende details kunt zien.

Krijg je de kans, zet de wekker dan toch iets eerder en ga eerder op stap. Bijvoorbeeld om 09.00u is het licht nog aangenamer en de lucht koeler, waardoor je net even prettiger wandelt en fotografeert. Voordeel is ook dat er minder andere toeristen op stap zijn waardoor je het rijk voor jezelf hebt:

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/80s op f/8, ISO 100

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/80s op f/8, ISO 100

Toch zijn de mooiste plaatjes vaak te maken op de extremen van de dag, voor en net na zonsopkomst en zonsondergang. Het licht is dan zachter, meer gericht en heeft een aangename gouden kleur. Dit betekent vroeg op of laat actief blijven.

In dit geval in Italië konden we rustig eten in het huisje en een trein pakken om de zonsondergang en de (donker)blauwe kleur in de lucht mee te pakken voordat de lucht helemaal (saai) zwart werd en één van de laatste treinen vertrok.

Canon EOS 5DmkII, 17mm (Canon 17-40mm F4L), 1/125s op f/8, ISO 400

Onderste foto – Canon EOS 5DmkII, 17mm (Canon 17-40mm F4L), 1/125s op f/8, ISO 400

Alles is niet verloren als het licht hard is, door slimme composities te kiezen, gebruik te maken van een polarisatiefilter en hier en daar in nabewerking de schaduw iets lichter te maken kun je toch midden op de dag aangename foto’s maken.

Hoewel ik ook moet toevoegen dat het met name tussen 13.00-15.00u lastig is genoeg contrast in foto’s te krijgen, er is een reden dat de Italianen juist dan een siësta houden ;)

Ik heb eerder ook een uitgebreid artikel geschreven over het fotograferen in hard, contrastrijk licht.

Kruiend ijs fotograferen

Comments